Recensie ‘Collecting Hearts to Build a Home’ | West-Point

Een hele mooie recensie deze week.
Dit is wat Popplatform West-Point schreef over ‘Collecting Hearts to Build a Home:

“Recensies schrijven is niet makkelijk. Soms omdat je een artiest niet in zijn geheel wilt afbranden, soms omdat je een artiest juist oprecht wilt prijzen, maar elke goedgemeende zin wel een cliché lijkt. Ik wil niet direct in de inleiding al weggeven van welke van de twee de recensent in het geval van Zoé Red’s EP Collecting Hearts to Build a Home last van had, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat ik blij verrast was met de sterke stem en het soulvolle talent dat de zangeres in ieder nummer wist te leggen.  Haar muziek kent een eigenheid die ook nog eens perfect in balans is met de hints naar soul- en poplegendes als Joss Stone.

Zoé Red (geboren als Margot Zoer) draait al een aantal jaren in het circuit mee als freelancer, en kon in 2014 trots haar eerste EP presenteren. Collecting Hearts to Build a Home was niet zomaar even een projectje: voor de opnames trok de zangeres met bandleden naar hetDuitse Mannheim, terwijl de mastering werd gedaan in Nashville, USA. Groots aangepakt voor een debuut, maar in het geheel niet onterecht als je de inhoud van de plaat hoort.

In zes nummers laat Zoé zien wat ze kan, en dat is veel. Haar eerste single Home pakt vanaf het funky samenspel tussen elektrische gitaar en bas, tot het opzwepende refrein, tot de finale met toetsen en blazers. Het is zo’n track waardoor je het jammer vindt als je zelf achter het stuur zit als hij opstaat, omdat je dan niet teveel kan bewegen. Dat Zoé dingen met haar stem losmaakt komt ook naar voren in Goodbye, een klein, breekbaar liedje waarvan de tekst getuigt dat er is over nagedacht. Unconditional breekt met duidelijke popschema’s, maar grijpt juist daardoor de aandacht. Het bouwt op van zacht gedicht tot een krachtige statement over liefde. De andere nummers – Try You, Illumination en Fear of Height – bevestigen de luisteraar nog verder in wat hij al wist: deze zangeres is niet alleen een begenadigd liedjesschrijver, maar heeft ook een on-Nederlandse soul in haar stem.

Het gevoel dat in deze plaat ligt maakt het moeilijk objectief naar minpunten te zoeken. Dat mijn voeten en hoofd onwillekeurig in de maat bleven bewegen tijdens het luisteren, maakte het er ook niet makkelijker op. Misschien dat je als luisteraar het soms even kwijt bent als je Unconditional luistert, vanwege de complexiteit. Maar goed, dan moet je maar beter luisteren. Deze EP brengt toegankelijke soul, sterke pop en genoeg eigenzinnigheid om je te blijven verassen. Meer info: www.zoered.nl

HIER een link naar het hele artikel.